- Потъмнели или изгоряли рефлектори
- Запрашаване или конденз
- Матиране на повърхността на стъклото
- Невъзможност за реглаж
Фаровете винаги могат да се ремонтират. Ако е матирало стъклото може да се полира, защото освен че не изглежда добре пречи и на правилното разсейване на светлината. Тя става "размита" не е достатъчно концентрирана, няма добре очертани граници и по този начин губи своята ефективност. Другият плюс на полирането е, че фара става лъскав и има по-добра визия, освен това забавя хода на разрушаване на стъклото във времето.
Това разбира се важи, когато фара като цяло е здрав. Какво значи това? Прави се проверка на корпуса, на стъклото и на фара от вътре. В повечето случаи рефлекторите са захабени или дори корозирали. Причината за това е, че фара е сравнително малък, а лампата развива доста висока температура, която разрушава лъскавото покритие от вътре най-вече над самата лампа, защото там градусите са най-високи. По този начин губим доста от интензитета на светене, защото точно лъчите, които се отразяват в горната част на рефлектора осветяват пътя ни. Всички петънца, малки язвички и други подобни разрушения, които са се появили ясно си личат пред автомобила и пречат за равномерното осветяване.
Всички фарове се регулират - за сега по-малко от един процент са през OBD, останалите са с механичен реглаж. За целта се посещава сервиз в който има квалифициран персонал и уред за проверка и регулиране на фарове. Не могат да се регулирт фарове на които са повредени механизмите за регулиране - те са от метал и пластмаса. След дългогодишна употреба много от фаровете получават повреда в механизмите. За да могат да се регулират се налага ремонт на механизмите. Практиката показва че около 20% от автомобилите имат повредени реглажи на фаровете. При половината от тях ремонта е за предпочитане пред нов фар.
При смяна на лампа е задължително да се замени със същия модел. Лампата има точно определено място - "легло" в което се поставя и скоба която я задържа. Неправилно поставената лампа поврежда рефлектора и го прегаря. След като се постави новата лампа, задължително се поставя правилно капака в задната страна на фара. Така фара е защитен от попадане на прах и събиране на влага.
Много е важно фара да е добре затворен, да няма нарушаване на цялостта на корпуса, защото се пълни с прах, получава се конденз, което много пречи на светенето и спомага за разрушаването. Най-често се случва, когато сменявате изгоряла лампа да не поставите добре предпазната капачка отзад. Има случаи, когато автомобила е претърпял удар и се е получила пукнатина и нарушаване на цялостта. Има и автомобили, на които лампата прегаря дори корпуса над нея.
Тогава се налага разглобяване и почистване ако прахта не е влязла във взаимодействие с покритието на рефлектора, защото тогава пада и амалгамата. Ако повредата е констатирана рано е достатъчно да се разглоби фара, внимателно да се почисти и ако няма сериозно нарушаване на покритието може отново да се сглоби, като преди това е отстранена причината за влизане на прах и вода. Прави се проверка "водна проба" като фара се мокри с вода, докато свети и е добре загрял, гаси се и се изчаква, за да се види дали ще има кондез. Ако всичко е наред ремонта приключва до тук.
Неприятно е, когато е нарушено покритието на рефлектора. Тогава след разглобяването и старателно почистване се прави ново покритие, след което се исвършват другите процедури. Това разбира се отнема повече време за сметка на това получавате един "нов" фар и се наслаждавате на добре осветения път пред автомобила си.
Повече от година вече се налага постоянно да караме с включени къси светлини, което значително намалява живота на фаровете. Най-ощетени са таксиметровите автомобили, защото реално техните работят двадесет и четири часа. Много е голямо натоварването особено през летните месеци, когато и външните температури са доста високи.
Вариант 1:
Добро решение е да се използват така наречените "дневни светлини" или
модул DRL. Дневните светлини могат да се монтират на удобно място в предната
част на автомобила. По този начин удължаваме живота на фаровете, а и не си
ангажирате вниманието: дали сте си включили светлините или не, защото те
автоматично започват работа при запалването на колата.
Вариант 2:
DRL модула пък се свързва към съществуващата инсталация на автомобила и запалва дългите светлини 10 секунди след стартиране на двигателя. Може да се избира с каква сила да светят от 30% до 100% като автоматично гаснат при включване на габарит или къси светлини. Това също е плюс, защото удължава живота на лампите на късите светлини особено ако сте с ксенон.
Оказва се че и тук размера има значение. Големите фарове са по-добри ако това е важно при избора на автомобил.
Винаги можете да смените фар, но новия трябва да е качествен - да отговаря изцяло на закрепването и да свети не по-лошо от стария. Не всички алтернативни марки производители се справят с тази задача.
Може да се смени само стъкло ако е счупено или спукано. Има метод за отсраняване на оригиналния залепващ компаунд на фара. След това се поставя новото стъкло което се залепва по същия начин.